Miksi myynti ei onnistu Vintedissä?
Myytkö lastenvaatteita Vintedissä, mutta myynti on hidasta ja tuloksetonta? Tässä 7 syytä ja ratkaisua myynnin tehostamiseen.
1. Epäselvä tuotekuvaus
Tuotekuvaus ei kerro olennaisia asioita tuotteesta, jolloin ilmoitusta ei löydetä, ja jos löydetään, ostajalle jää epäselväksi tuotteen ominaisuudet. Kategorisoi tuote mahdollisimman tarkasti (mikä vaate, merkki, koko, kunto) ja kirjoita vaatteesta lyhyt kuvaus, jossa esittelet tuotteen ja kirjoitat lisätiedot kunnosta.
2. Epäselvät tai sotkuiset kuvat tuotteesta
Tuotekuvista ei saa selvää, millainen ja minkä kuntoinen tuote on. Myös kuvan taustan ollessa sotkuinen ostajien kiinnostus tuotteeseen lakkaa. Ota kuvat siistillä taustalla päivänvalossa. Kuvaa tuote edestä ja takaa ja ota materiaalista lähikuva. Ota kuva myös kaikista tuotteen virheistä.
3. Tuote on hinnoiteltu liian kalliiksi
Koska Vintedissä tarjontaa on paljon, liian kallis tuote jää ostamatta. Filtteröi Vintedissä myymäsi tuotteen kaltaiset tuotteet ja määrittele hinta myynnissä olevien tuotteiden mukaan. Huom! Myynnissä olevien tuotteiden hinta ei välttämättä kerro, millä hinnalla tuote tulee lopulta myydyksi.
4. Tuote on myynnissä väärällä sesongilla
Shortsit menevät huonosti kaupaksi marraskuussa ja talvivaatteet toukokuussa. Väärän sesongin tuotetta myytäessä kysyntä on vähäisempää, joten hinnankin pitää olla halvempi. Kannattaa säästää vaatetta sesongin alkuun, jolloin on suurempi kysyntä ja korkeammat hinnat.
5. Tuote on liian huonokuntoinen myytäväksi
Huonokuntoiset tuotteet eivät mene kaupaksi etenkään Vintedin kaltaisissa alustoissa, joissa ostajalle tuotteen hintaa kasvattaa palvelumaksut ja postikulut. Huonokuntoiset vaatteet, jotka ovat elinikänsä päässä, tulee viedä tekstiilikierrätykseen tai sekajätteeseen. Jos tuote on vielä käyttökelpoinen ja siisti, mutta ei mene Vintedin kaltaisilla alustoilla kaupaksi, sen voi lahjoittaa kierrätysliikkeisiin tai kokeilla myyntiä lastenvaatekirpputoreilla, joissa ostajalle ei tule ostosta sivukuluja
6. Profiili ei herätä luottamusta
Aiemmat heikot arvostelut, tekstien epämääräisyys ja kuvien sotkuisuus ovat tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa ostajan halukkuuteen ostaa tuote. Kohenna profiilisi yleisilmettä panostamalla tuotekuviin ja -kuvauksiin. Jos profiilissa on huonoja arvosteluita, vastaa niihin asiallisesti ja kunnioittavasti ja pyri kehittämään asioita, mistä negatiivista palautetta on tullut.
7. Tuote ei saa riittävästi katselukertoja
Katselukertojen vähäisuus voi johtua monesta tekijästä aina hinnasta puutteelliseen tuotekuvaukseen. Vintedissä on valtavasti tarjontaa, joten tuotteiden katselukerrat voivat jäädä hyvälläkin ilmoituksella pieniksi. Katselukertoja voi lisätä laajentamalla tuotekuvauksessa käytettyjä hakusanoja tai ostamalla tuotteelle maksullista näkyvyyttä. Voit myös pohtia, onko vähän katselukertoja saanut tuote paremmin myytävissä osana useamman vaatteen settiä tai jossain toisessa myyntikanavassa.
Näillä vinkeillä myin itse vuodessä lähes 900 euron edestä tuotteita Vintedissä ja vielä enemmän tori.fi:ssä. Tsemppiä myyntiin!