Lastenvaatteiden second hand -myyntikanavien testaus
Nykyisin on paljon erilaisia arkea helpottavia lastenvaatteiden second hand -myyntipalveluita. Mielestäni on aivan mahtavaa, että on tällaisia palveluita, jotka tekevät vaatteiden kierrätyksen helpoksi. Toisaalta voi olla haastavaa päättää, mihin myyntikanavaan omat tuotteet kannattaa laittaa myyntiin. Tämän postaussarjan myötä testaan kolmea eri myyntipalvelua käytännössä, eli kuinka helppoa ja tuottoisaa tuotteiden myynti on eri alustoilla.
Minulla on kertynyt kaappiin muutama samanlainen lasten villahaalari koossa 74-80. Haalarit ovat melko tasalaatuisia ja vuosien 2018 tai 2019 mallistoa. Kesällä 2025 päätin laittaa nämä haalarit myyntiin kolmeen eri lastenvaatteitakin myyvään myyntikanavaan. Tarkoitus on testata nimenomaisesti matalan kynnyksen myyntialustoja, eli sellaisia, joissa hinnoittelun, myynnin ja toimituksen hoitaa myyntipalvelua tarjoava yritys. Valitsin myyntikanaviksi kaksi nettipohjaista myyntialustaa (Emmy ja Sellpy) ja yhden kivijalkaliikkeen. Emmyyn ja Sellpyyn toimitin tummansiniset Polarn O. Pyretin merinovillahaalarit koossa 74 ja kivijalkaliikkeeseen koossa 80. Kaikkiin kohteisiin tuotteet toimitettiin heinäkuussa viikolla 29 ja myynnin on määrä alkaa elokuu-syyskuussa.
Kaikki palveluntarjoajat perivät jonkinlaisen maksun tavaran toimittamisesta ja myyntiin ottamisesta. Sellpyllä maksu on 2,90 euroa, Emmyllä 6,90 euroa ja kivijalkaliikkeessä varaus- tai käsittelymaksu on 5 euroa. Sellpyllä hintaan sisältyy postituspussi ja tuotteiden postitus. Emmyllä hintaan sisältyy postitus. Kivijalkaliikkeessä paketti tulee itse toimittaa myyntipisteeseen, jolloin varausmaksu kattaa myyntiin ottamisen kustannuksia ja sesonkipakettien osalta hinnoittelun käsittelykuluja. Mielestäni on järkevää, että jonkilainen avausmaksu tai postikulut tulevat asiakkaan maksettavaksi, ettei yrityksen piikkiin toimiteta esimerkiksi hyvin huonokuntoista tuotetta, joka lopulta päätyy palveluntarjoajan ongelmaksi kaikkine kustannuksineen.
Kun itse laitoin tuotteita myyntiin, oli eri toimijoilla ennen syyssesongin alkua kampanjoita, joilloin sain sekä Sellpyn että Emmyn myyntiintoimitukset ilmaiseksi. Kivijalkaliikkeeseen vein sesonkipaketin, joka on edullisempi ja siinä maksetaan vain 5 euron käsittelymaksu tuotteiden hinnoittelusta.
Sellpyllä myyntiin laitto on tehty todella helpoksi. Sellpyn kautta tilataan ensin postituspussi, jonka saapuminen kesti kohdallani 10 päivään. Kun tuotteet on pakattu postituspussiin, voi tilata paketille ilmaisen noudon ovelta tai viedä paketti postituspisteeseen. Oma kotini sijaitsee alueella, josta nouto tehdään ovelta. Pussia ei pitänyt myöskään itse merkitä mitenkään, vaan noutopalvelun tarjoaja kiinnitti noutaessaan pussiin lähettäjän tiedot. Niinpä jätin tuotteen kotiovelleni noutoajankohdan lähestyessä ja sain kuittauksen, kun paketti oli noudettu. Koin tämän palvelun erittäin helpoksi ja toimivaksi.
Emmyllä valttina on nopeus. Välittömästi myyntipalveluun rekisteröitymisen jälkeen, saa käyttöönsä tunnisteen. Paketin voin toimittaa eteenpäin vaikka heti. Emmyllä paketoinnista vastataan itse ja he neuvovat pakkaamaan tuotteet esimerkiksi kestokasseihin. Itselleni tuotti pientä haastetta löytää sopivia pakkausmateriaaleja isommalle erälle tuotteita, koska laitoin samalla myyntiin myös muuta lasten ja aikuisten vaatetta. Sopivien pakkausmateriaalien etsiminen osaltaan viivästytti sitä, että sain tuotteet toimitettua myyntiin. Lisäksi myyntipakkaukseen tulee muistaa liittää lappu, jossa on oma myyjänumero sekä pussin ulkopuolelle kirjata Emmyltä saatu tunnistekoodi. Tuotteiden pakkauksen jälkeen vein paketin läheiseen myyntilaatikkoon, joka hoitui helposti muiden asiointien yhteydessä.
Kivijalkaliikkeem täyspalveluun vaatteiden toimittaminen oli helppoa. Kasasin tuotteet kestokassiin ja vein ne myymälään aukioloaikojen puitteissa.
Seuraava vaihe on odottaa, että tuotteet hinnoitellaan ja saadaan myyntiin. Tämän jälkeen päästään seuraamaan kauppojen edistymistä. Mielenkiinnolla odotan, miten tuotteet hinnoitellaan kussakin palvelussa ja kuinka nopeasti vaatteet käyvät kaupaksi. Raportoin täällä blogissa myyntien edistymisestä syksyn mittaan, joten seuraa blogia, jos haluat kuulla, miten myynti eri alustoilla etenee.